Skip to content

22 april 2025

2 minuten

Hoe haalbaar is waterstof voor scholen zonder netaansluiting?

Nieuwe gebouwen, zoals scholen, krijgen steeds vaker te maken met netcongestie: een gebrek aan capaciteit op het elektriciteitsnet. Waterstof wordt vaak genoemd als mogelijke oplossing, maar hoe haalbaar is dat in de praktijk? In een recente studie is onderzocht of een basisschool in Rheden volledig zelfvoorzienend kan zijn met een zonnestroomsysteem en waterstofproductie en -opslag.

Technisch haalbaar, maar financieel nog niet rendabel

Het onderzoek richtte zich op de technische en financiële haalbaarheid van een waterstofsysteem voor scholen zonder netaansluiting. De resultaten laten zien dat het technisch mogelijk is om een school volledig te laten draaien op zonne-energie en waterstof. Het overschot aan zonne-energie in de zomer kan worden omgezet in waterstof en opgeslagen, zodat het in de winter weer kan worden gebruikt voor verwarming en elektriciteit.

De financiële haalbaarheid blijft echter een uitdaging: de kosten van een autonoom waterstofsysteem zijn nog aanzienlijk hoger dan een reguliere netaansluiting. Dit vraagt om verdere innovatie en beleidsondersteuning om waterstof breder toepasbaar te maken in de gebouwde omgeving.

Stappenplan voor toekomstige waterstofsystemen

Naast inzicht in de technische haalbaarheid, heeft het onderzoek een generiek stappenplan opgeleverd waarmee ook andere scholen en gemeenten kunnen bepalen of waterstof een geschikte oplossing is als zij te maken hebben met netcongestie. Het beschrijft de benodigde installaties, de veiligheidsmaatregelen en het vergunningstraject.

Invest-NL zet zich in voor het financierbaar maken van duurzame innovaties die bijdragen aan de energietransitie. De opgedane kennis helpt toekomstige projecten sneller en efficiënter te realiseren. Meer weten over de resultaten en het volledige stappenplan?

Vragen over dit onderwerp? Jules helpt je graag verder.

Jules Hercules

thema expert Gebouwde Omgeving

Lees meer nieuwsartikelen

Bekijk meer