
Energie
—18 september 2025
18 september 2025
2 minuten
De laadvraag voor elektrische voertuigen langs snelwegen groeit snel. Om aan de toekomstige stroomvraag te kunnen voldoen, zijn grotere en toekomstbestendige netaansluitingen nodig, zogeheten ‘stopcontacten op land’. Invest-NL onderzocht op verzoek van het Rijk de financieringsmogelijkheden voor stopcontacten op land. Hieruit blijkt dat met publiek-private financiering de uitrol sneller en tegen lagere maatschappelijke kosten kan plaatsvinden.
In de Kamerbrief van 26 augustus 2025 kondigde staatssecretaris Aartsen aan dat het Rijk regie neemt op de aanleg van stopcontacten op land (SoL). Het Rijk maakt hiervoor € 65,5 miljoen vrij, maar de totale financieringsvraag is naar schatting € 1 miljard. Hier kan private financiering een oplossing bieden.
In opdracht van Rijkswaterstaat in samenwerking met het ministerie Infrastructuur en Waterstaat onderzocht Invest-NL verschillende financieringsopties voor SoL. Daaruit blijkt dat een aanpak met zowel publieke als private partijen nodig is om versnelling van de implementatie van SoL mogelijk te maken. Via een marktconsultatie met banken, private- en institutionele investeerders vroegen we onder andere: past SoL binnen bestaande investeringsmandaten? Welke risico’s moeten worden afgedekt? En welke voorwaarden zijn belangrijk voor investeringsbereidheid?
De reacties uit de markt zijn positief. Financiers zien SoL als een interessante investering in de energietransitie. Er is kapitaal beschikbaar, vooral als projecten worden gebundeld in een grotere portefeuille. Dit maakt schaalvergroting en standaardisatie mogelijk. Mogelijke financieringsvormen zijn projectfinanciering, flexibele leningen voor de bouwfase en platforminvesteringen.
Tegelijkertijd vragen financiers om meer duidelijkheid. Over bijvoorbeeld de verwachte inkomsten, de rolverdeling tussen overheid, exploitanten van laadpalen (CPO’s) en netbeheerders, en de verdeling van ontwikkel- en constructierisico’s. Met goede afspraken hierover, zijn ook private partijen bereid om al in een vroeg stadium te investeren.
Invest-NL ziet kansen om SoL samen met exploitanten van laadpunten, financiers en overheden verder te brengen. Er ligt een duidelijke kans om toekomstbestendige laadinfrastructuur via publiek-private samenwerking te financieren. Met onze ervaring denken we graag mee over vervolgstappen.
Meer weten of meedenken? Neem contact met ons op.
Dolores de Rooij
sr. business development manager